-
Strona Archiwalna
Aktualna strona znajduje się pod adresem: gov.pl/dyplomacja
-
Aktualności Sekcja zawiera informacje o bieżącej działalności MSZ.
Polityka zagraniczna Tu przeczytasz o priorytetach polskiej polityki zagranicznej, stosunkach z poszczególnymi krajami świata i organizacjami międzynarodowymi.
Ministerstwo Sekcja prezentuje m.in. informacje o Kierownictwie i strukturze MSZ, Protokole Dyplomatycznym i innych zagadnieniach związanych z resortem.
Informacje konsularne Tu znajdziesz informacje konsularne MSZ, w tym te przydatne przed każdą podróżą np. adresy polskich ambasad, konsulatów, ostrzeżenia i porady. Dowiesz się też jak poświadczyć dyplom akademicki czy jak wystąpić o paszport lub wizę.
-
STRONA GŁÓWNA
-
Sprzedaż sprzętu wojskowego za granicę wpływa na kształtowanie relacji międzynarodowych, stąd jest ważnym elementem polityki zagranicznej. Odbiorcami polskiego uzbrojenia są z reguły ministerstwa lub agencje rządowe, dlatego współpraca w tym obszarze uznawana jest też za potwierdzenie dobrych relacji politycznych, opartych na zaufaniu i wspólnocie interesów bezpieczeństwa.
Działania MSZ koncentrują się na sferze kontaktów oficjalnych – poprzez spotkania wysokiego szczebla, pracę placówek dyplomatycznych oraz wsparcie Departamentu Polityki Bezpieczeństwa polska oferta obronna może być lepiej promowana wśród osób bezpośrednio odpowiedzialnych za kształt i potencjał sił zbrojnych. Promocja oferty obronnej obejmuje także współpracę produkcyjno-badawczą, w tym tworzenie ponadnarodowych konsorcjów. Działania w obu obszarach są planowane i realizowane zgodnie z interesami bezpieczeństwa międzynarodowego RP oraz ze zobowiązaniami prawnymi i politycznymi. Ich głównym celem jest wspieranie globalnego bezpieczeństwa i wzmacnianie wizerunku Polski jako producenta nowoczesnego uzbrojenia oraz wiarygodnego partnera. Działania promocyjne MSZ, w tym placówek dyplomatycznych, stanowią istotne uzupełnienie działań stricte marketingowych podejmowanych przez polskich przedsiębiorców.
Rzeczywisty eksport uzbrojenia z Polski w 2014 r. wyniósł blisko 395 mln euro, co oznacza wzrost o ponad 17% w relacji do roku 2013. Pomimo pozytywnej tendencji, wskaźniki eksportowe są wciąż poniżej potencjału przemysłu obronnego.
Wsparcie MSZ dla polskich producentów polega na:
- współinicjowaniu i politycznym wspieraniu projektów współpracy międzypaństwowej w sferze produkcji, zakupów, projektów badawczych w ramach przemysłów obronnych;
- wpływaniu na kalendarz i przebieg wizyt międzypaństwowych zgodnie z potrzebami rodzimego sektora bezpieczeństwa;
- ochronie interesów polskiego przemysłu na forach międzynarodowych;
- udziale w spotkaniach i konferencjach w ramach imprez wystawienniczych;
- analizie rynku uzbrojenia i przekazywaniu przedsiębiorstwom informacji o rysujących się perspektywach współpracy;
- tworzeniu przez polskie placówki dyplomatyczne pozytywnego klimatu dla rozwoju współpracy gospodarczej z krajami akredytacji.
Jednocześnie poprzez prowadzenie racjonalnej polityki kontroli eksportu uzbrojenia, równoważącej potrzeby bezpieczeństwa państwa z interesem gospodarczym, MSZ sprzyja transferowi do Polski zaawansowanych technologii i inwestycjom zagranicznym oraz wspiera rozwój sieci wiarygodnych partnerstw międzynarodowych.
Polska od początku swego członkostwa w UE wspiera proces otwierania i konsolidacji europejskiego przemysłu obronnego. Angażujemy się we współpracę produkcyjno-badawczą jako członek Europejskiej Agencji Obrony (European Defence Agency). Uznajemy Agencję za ważny mechanizm rozwoju europejskiej bazy technologicznej i produkcyjnej. Powierzenie jej zadań koordynacyjnych sprzyja rozwojowi idei wielonarodowych zamówień obronnych oraz rosnącemu zaangażowaniu polskich jednostek badawczo-rozwojowych w europejskich projektach, co owocuje dostępem do nowoczesnych technologii. Pośrednim, ale ważnym efektem jest przyśpieszenie tempa technicznej modernizacji Sił Zbrojnych RP. Jej bezprecedensowy zakres i wartość (ok. 40 mld USD do roku 2022) jest silnym czynnikiem wpływającym na relacje z innymi państwami w sferze polityki bezpieczeństwa oraz międzynarodowymi przedsiębiorstwami w zakresie współpracy przemysłowo-technologicznej.
Więcej informacji o EDA – tutaj.
Dekalog eksportera uzbrojenia
- Obecność międzynarodowa i wymiana z zagranicą jest kluczowa dla innowacyjności oraz rozwoju przedsiębiorstw sektora – eksport sprzyja efektywności i tworzy wartościową sieć kontaktów. Traktuj eksport jako kluczowy element strategii rozwoju Twojej firmy.
- Wsparcie polityczne jest niezbędne/pożądane w zdobywaniu kontraktów na większości rynków. Korzystaj z wiedzy i doświadczenia MSZ i właściwej placówki zagranicznej.
- Jeżeli nie masz pewności czy dany sprzęt/usługa lub technologia nie jest objęta restrykcjami eksportowymi, zwróć się do MSZ z zapytaniem o wstępną, niewiążącą opinię.
- W wielu przypadkach pożądana jest współpraca z wybranym przedsiębiorstwem zbrojeniowym z państwa UE lub NATO. Taka współpraca wzmacnia sojuszniczą bazę przemysłową i sprzyja efektywnemu wykorzystaniu kontaktów na rynkach trzecich. Sprawdź możliwości takiej współpracy z przedsiębiorstwami zagranicznymi z Twojej branży.
- Nierzadko kontrakty eksportowe są zawierane przy uczestnictwie partnerów przemysłowych z rynku zamawiającego (poddostawcy, usługodawcy, offsetobiorcy). Upewnij się, że są to wiarygodni kontrahenci, dający rękojmie sprawnej współpracy. Ich nierzetelność wpłynie negatywnie na Twój wizerunek.
- Upewnij się, że państwo importujące dysponuje wystarczającym zapleczem kadrowym do właściwego użytkowania eksportowanego sprzętu/systemu. Jeżeli nie, uzgodnij wcześniej odpowiednie pakiety szkoleniowe. Ew. awarie sprzętu wynikające ze złego użytkowania będą wpływać negatywnie na Twoją reputację.
- Zwracaj uwagę także na niewielkie zamówienia na odległych rynkach. Mogą one stanowić kotwicę marketingowo-wizerunkową w całym regionie i zwiększyć Twoje szanse w kolejnych postępowaniach. Placówki dyplomatyczne służą pomocą w dostępie do właściwych informacji.
- Aktywnie poszukuj publicznych narzędzi wsparcia – od dofinansowania do wydarzeń targowych, przez uczestnictwo w delegacjach rządowych po europejskie mechanizmy (programy Europejskiej Agencji Obrony, fundusze dla przedsiębiorstw).
- Informuj MSZ i placówki zagraniczne o swoich flagowych produktach i priorytetowych rynkach. Te informacje będą wykorzystywane podczas rozmów i spotkań wysokiego szczebla.
- Współpracuj ściśle z innymi (państwowymi i prywatnymi) przedsiębiorstwami polskiego sektora zbrojeniowego. Rynek globalny jest wystarczająco chłonny.
Drukuj Podziel się treścią: